top of page

Nordean Palvelunestohyökkäyksissä Hyödynnetään Suomalaisten Nettilaitteita – Milloin olet viimeksi tarkistanut nettimodeemin tai reitittimesi suojauksen sekä päivitykset?

Kotidata


Viime aikoina on uutisoitu paljon toimintahäiriöistä Nordean verkkopankissa ja sovelluksissa, jotka johtuvat pankkiin kohdistuvista palvelunestohyökkäyksistä. Tässä hakkerit hyödyntävät ihan tavallisien suomalaisten reitittimiä ja modeemeja mitkä ovat joko vanhentuneita tai niitä ei ole päivitetty ajan tasalle.  Asiasta uutisoi Helsingin Sanomat.

 

Suomessa hyvin monella on käytössä ikääntynyt reititin tai modeemi, koska laite tuntuu edelleen toimivan, ei ole tuntunut tarpeelliselta päivittää uudempaan. 

 

Todellisuudessa on olemassa riski, että laite on saastunut mikäli: 

  • Laitteen hallintasivun tai Wifin salasanaa ei ole vaihdettu pois oletussalasanasta 

  • Laiteohjelmiston päivityksiä ei ole tehty tai tarkistettu toimiiko automaattinen päivitys 

  • Laitteen etähallintaa ei ole kytketty pois päältä 



Vaikka netti toimisi omassa käytössä hyvin, voi sinun huomaamattasi laitteelle olla pesiytynyt bottiverkko, joka hyödyntää nettilaiteita ja heikosti suojattuja verkkoasi käyttäviä laitteita esimerkiksi pankkeihin kohdistuvissa palvelunesto hyökkäyksissä. Hankalaksi tämä tekee asian pankeille, koska he eivät voi vain estää ulkoimaisten toimijoiden hyökkäyksiä, koska kaapattuja laitteita on myös Suomen sisällä. 

 

Omassa käytössä tämä ei jokaisessa tilanteessa näy mitenkään eli netti toimii normaalisti, mutta muodostaa silti huomattavan tietoturvariskin myös laitteen käyttäjälle. Joissain tilanteissa teleoperaattorit huomaavat sinun nettiyhteyden haittaliikenteen sekä saattavat olla yhteydessä sinuun pyytäen pikaisesti poistamaan saastuneet laitteet verkosta ja mikäli ongelmaa ei hoideta kuntoon, he joutuvat estämään sinun nettiyhteyden käytön. 

 

Uudemmissa modeemeissa ja wifi-reitittimissä ongelman ennaltaehkäisyksi on varmistettava laiteohjelmiston päivitykset ja mikäli mahdollista, kytkeä niiden automaattinen päivitys käyttöön. Laitteen nollaus eli resetointi ja salasanojen vaihto laitteen hallinta- ja wifi-asetuksiin poistaa mahdollisen haitallisen koodin ja tuo lisäturvaa.  

 

Vanhemmissa laitteissa, missä on käytössä vanhentunut laiteohjelmisto ja sen takia heikompi suojaus, laitteen nollaus ja salasanojen vaihto ei tuo pitkäaikaista korjausta asiaan, vaan on aika hankkia uusi nettilaite tuomaan turvallisen netin käytön digiarkeesi.  

 

Uuden Nettilaitteen käyttöönotossa on hyvä varmistaa suojauspäivitykset, päivittää salasanat ja tietysti yhdistää laitteesi uudelleen nettiin.  

 

Jos olet kiinnostunut tai tarvitset apua laitteen hankinnassa tai asennuksessa KotiDatalta voi tilata uuden laitteen asennuksineen sekä muut kotiverkkoon tehtävät työt alkaen 79 €.


KotiDatan lähituki palvelee yli 20 paikkakunnalta käsin koko manner-Suomessa.


Muista myös päivittää laitteidesi tietoturva kotimaisiin F-Securen tuotteisiin. Tilaa lisenssisi nyt asennettuna laitteeseesi. Lue lisää ajankohtaisia tietoturvavinkkejä.





bottom of page